AVSart Gallery
AVSart Gallery

Про галерею

Колекція

Виставки

Арт-вісті

Контакти
Головна  Контакти  Мапа сайту 

Виставки

Головна / Виставки / Виставки / Михайло Поживанов. Живопис

Михайло Поживанов. Живопис

16 - 26 квітня 2025

У кризових ситуаціях будь-яка система або руйнується, або стає сильнішою. Закон «хаосу – порядку» стосується як держави, суспільства, так і окремої особистості. Кожен із нас в Україні з 24 лютого 2022 року живе в кризовому стані та мусить давати собі раду й ладнати з життям. Україні нав’язано роль жертви (слабшої сторони), і, щоб не впасти в розпач, подолати біфуркацію та вийти в переможці, потрібне почуття внутрішнього опору проти безсилля й розгубленості. У хаосі воєнного лихоліття Михайло Олександрович Поживанов – яскравий суспільний діяч, народний депутат України чотирьох скликань, правознавець і бізнесмен, доктор технічних наук (понад 100 наукових публікацій) – як особистість обирає позицію переможця. Такий вибір дається непросто, коли Маріуполь – місто, де Поживанов обіймав посаду міського голови, – захоплено ворогом, пограбовано і зруйновано Художній музей імені Куїнджі (Михайло Олександрович ініціював його відкриття ще 1997 року), з нелюдською жорстокістю знищено приміщення міського театру й загинули беззбройні люди.

Як за таких тотальних втрат можна зберегти психіку в нормі? Як зберегти тверезе позитивне мислення? Трагедія Маріуполя та інші трагічні події в Україні травмували свідомість, але не волю. Мабуть, далося взнаки робоче загартування, адже Поживанов починав трудовий шлях як розливник сталі в гарячому цеху меткомбінату «Азовсталь». Допомогло почуття опору сильної особистості, властивого Михайлові Олександровичу, на якій би посаді йому не доводилося працювати. Завжди на першому місці – нагальні завдання держави. Так було за участі в розробці Конституції України (1996), за час власного депутатського досвіду (1994-1998, 2004-2008), на посаді міського голови Маріуполя (1994-1998) та заступника голови КМДА Києва (1999-2005), виконуючи інші державні функції.
Серед політичних ролей посадовця високого рангу є ще одна царина, до якої Поживанов завжди мав сентимент, – гуманітаристика. Ще на посаді міського голови Маріуполя він звільнив художників від оплати ними майстерень, розуміючи фінансову неспроможність митців. Під час війни 2022-2025 років Михайло Олександрович систематично підтримує армію, безпосередньо на лінії фронту. Саме там зараз несе службу його син.
Окремою сферою уваги і турбот Поживанова, яку вважаємо філантропією, є підтримка сучасного мистецтва як до війни, так і сьогодні, не лише за воєнних, але й ширших – цивілізаційних – випробувань України. 
2009 року Поживанов заснував у Києві галерею «АВС-арт» та виступив її одноосібним меценатом. Ще до початку війни тут відбулося понад 100 персональних і групових виставок авторів різних поколінь, стильових напрямів і рівня майстерності. Повага фундатора та його співробітників-мистецтвознавців до індивідуального світу кожного художника (експонента галереї) є принципом і демократичною ознакою стратегії «АВС-арт». Завдячуючи підтримці Михайла Поживанова багато митців психологічно відчули себе впевненішими в обраному шляху. 
Поживанов опікується виданням художніх альбомів та монографій. Завдяки йому «АВС-арт» реалізує видавничий проєкт «Імена» як серію мистецьких альбомів окремих художників (наразі в серії представлені Олег Мінько, Борис Буряк, Сергій Савченко, Феодосій Гуменюк, Петро Бевза, Олег Ясенєв). Також варто згадати альбом Івана Марчука «Дорога додому», видання фоліанту «Київська національна картинна галерея – Музей мистецтв імені Богдана і Варвари Ханенків», «Кобзар» Шевченка, ілюстрований графікою Софії Караффи-Корбут, та поважне дослідження Олесі Авраменко «Зарецький. Терези долі», найповніший реєстр українських екслібрисів «Український книжковий знак ХIХ-ХХI століть: каталог колекції Степана Давимуки» і багато інших.
Сказане вповні дозволяє відчути культурознавчу й меценатську активність Михайла Поживанова. В цьому контексті видається доречним і цілком логічним згадати славну традицію меценатства не лише в Україні, а навіть заглиблюючись у добу італійського Ренесансу.
Галерея Поживанова, переживши з усіма киянами перші місяці рашистської навали, уже в червні 2022 року поновила роботу. Психологічний струс, спричинений війною, радикалізував і оновив українську мистецьку практику. Головна тема переважної більшості експозицій за умов цивілізаційного зламу, який переживаємо, – мілітарна. Михайло Поживанов знову простягає художникам руку допомоги в їхній професійній роботі. Така позиція філантропа та відповідального суспільного лідера й є протидією хаосу. Це гуманітарна зброя в екстраординарних умовах воєнного стану, за нормами якого живемо. Зрештою, це позиція особистості вельможного духовного рівня.
Творячи сьогодні добрі справи для фронту й для митців, Михайло Поживанов розмірковує про майбутнє: «Хоч би як швидко пощастило очистити нашу землю від слідів окупантів і відновити міста й села, рани на серці зцілити складніше, ніж заново побудувати дім. Інколи їх неможливо зцілити зовсім. І все ж таки життя триватиме. Так, ми станемо інакшими – мабуть, суворішими, але мудрішими… І вже зараз, за роки війни – подорослішали на декілька поколінь. Шкода лише, що не буде шансу прожити життя ще раз, з іншою «новою»  мудрістю… Але мусимо БУТИ на зло ворогам і на благо самим собі. Мусимо відбудовуватися, реанімувати нашу землю й наші душі, давати раду емоціям та почуттям». Сказане виконується. Поживанов знову в дорозі між Києвом, Віднем, Львовом і Одесою. Треба відновлювати бізнес, допомагати армії, фінансувати мистецькі проєкти. Серед найновіших – виставка художників-фронтовиків «Артспротив: митці на фронті» (18 лютого – 8 березня 2025). Одинадцять членів Національної спілки художників України, які взяли до рук зброю, експонують у галереї «АВС-арт» живопис, графіку й інсталяції.
Така активність Поживанова – в його постійному неспокої, незавершеності й неспівпадінні з самим собою. Як казав мудрий Михайло Бахтін, справжнє життя особистості відбувається на перетині цього неспівпадіння.
Серед актуальних справ філантропа – фінансова підтримка колективної монографії «Мистецтво в обороні» (2024), підготовленої Національною академією мистецтв України за участі колективу вчених Інституту проблем сучасного мистецтва, Інституту культурології та споріднених колективів, які мають стосунок до вищої мистецької освіти. Тому є цілком закономірним обрання Поживанова членом Наглядової ради Львівської національної академії мистецтв, почесним академіком НАМ України і головою Комісії почесних академіків при Президії НАМ України.
Випереджаючи моє запитання: де на таку різновекторну та масштабну діяльність можна знайти сили? – Михайло Олександрович каже: «Психологічно, морально й емоційно мене розвантажує власний живопис. Спокій приходить до мене, коли опиняюся наодинці з полотном і фарбами. Дзен-буддистська тиша галереї, де я працюю, дарує надзвичайне самовідчуття. Ця психологічна та творча йога надихає на новації і в практичних проєктах».
Шлях Поживанова до мистецтва розпочався в студентські роки, коли на стипендію була придбана перша картина. В дитинстві та ранній юності з мистецтвом його ніщо не пов’язувало, навіть не навчався малювання. Пріоритети були іншими. Але генетична схильність до мистецтва все ж, мабуть, існувала, адже Михайлова мама вже в поважному віці почала малювати – і працювала достатньо систематично.
Сходинкою до мистецтва слугувало стихійне колекціонування за простим принципом «подобається – не подобається». А пізніше, каже Поживанов, почав вивчати українську художню спадщину і світове малярство. Багато важили знайомства з художниками, особливо львів’янами, а також товариство з київськими й одеськими митцями. Тоді розпочалися перші самостійні спроби в живописі: «Живопис захопив мене з надзвичайною силою. Це праця над собою, насамперед над емоційною складовою, відпочинок від прагматичних питань, а також потреба пізнати творчий процес зсередини… Це, як виявилось, і тяжка робота з композицією, лінією, кольором. Це думка, яку втілено візуально… Творчість – як друге дихання, що в мені відкрилося. Також це можливість здобувати духовний та емоційний «капітал» і бути щасливим у взаєминах із творчими особистостями, з якими товаришую».
У 2010-2014 роках Михайло Поживанов жив і працював в Австрії. Там почав брати приватні уроки живопису у Фердинанда Гьотца, а після повернення в Україну навчався, товаришуючи з Анатолієм Фурлетом. Якщо казати про художню якість робіт Поживанова, вони напрочуд різнопланові й еклектичні, але за такого ентузіазму й послідовності в роботі автор – на шляху до формування власного стилю. 2021-го Михайло Олександрович стає членом Національної спілки художників України. Він працює та пише в шаленому темпі, його енергія і працездатність вражають.
Навесні 2024 року в Національній академії мистецтв України відбулася персональна виставка живопису Михайла Поживанова. «За допомогою кольору трансформуєш думки та спогади, – каже пан Михайло. – На полотні твориш нове бачення світу, сповненого глибокими сенсами. І руїнні перехрестя стають шляхами до світла!» Такий досвід подолання трагедійного сьогодення, відновлення особистості та позитивного досвіду в активній позиції філантропа, а головне – патріота України.
Ольга Петрова,
почесний академік НАМ України,
заслужений діяч мистецтв України,
доктор філософських наук, професор

Афіша

«МЕЛАНХОЛІЯ» 04 листопада 2025

Персональна виставка знаної київської мисткині Ольги Кравченко представляє її графічний доробок 2000-2025 років. Вперше поціновувачі живопису авторки зможуть побачити пастельні твори, що ніколи не представлялися широкому загалу. Також на виставці презентується каталог «Ольга Кравченко. Меланхолія: пастелі» (К.: ArtHuss, 2025. – 64 с.) зі вступною статтею кандидата мистецтвознавства Олега Сидора-Гібелинди. Інформаційним спонсором цього видання є галерея «АВС-арт».

Митці

Караффа-Корбут Софія Петрівна Караффа-Корбут Софія Петрівна
(23.08.1924, м. Львів – 29.10.1996, м. Львів) – український графік. Закінчила Львівський інститут ужиткового та декоративного мистецтва (1953, у І. Гуторова, В. Манастирського, Р. Сельського).